محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی
محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی

خلاصه برنامه تلویزیونی سال 93

این برنامه در محوطه صدا و سیمای طبرستان شبکه استانی مازندران بطور زنده اجرا می شده است

 

 

بسمه تعالی

قبل از شروع برنامه قرار شد اینجانب در مورد گوزن صحبت کنم و مهندس فغانی بیشتر به مبحث سیل و اگه توضیحاتی لازم بود ارایه بدهند

همانطور که این هفته در جریان بودید صبح مازندران میزبان مهمانان گرانقدری از محیط زیست بود بخاطر اینکه در هفته محیط زیست قرار داریم امروزهم همین طور هست در خدمت دو بزرگوار هستیم آقای بهرام فغانی که رئیس اداره محیط زیست ساری ومیاندورود هستند و آقای امین اله بزمی که محیط بان پناهگاه حیات وحش سمسکنده هستند و یک مهمان ویژه داریم که تا پایان این بخش و بخش بعدی همراه ما باشید چون واقعا خودتون شگفت زده می شوید و غافلگیر می شوید از این مهمان ویژه

سلام آقای فغانی خوش اومدیدو صبح شما بخیر

فغانی: بنده هم عرض سلام و صبح بخیر دارم خدمت جنابعالی

مجری : سلامت باشید

فغانی : و همکاران محترم تون همین طور یک سلام به بینندگان مرکز طبرستان عرض می کنم همشهری ها وهم استانی های خوبم

درخدمت جنابعالی هستم

مجری : سلامت باشید و آقای بزمی محیط بان محترم

بزمی : بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک این ایام به شما و بینندگان گرامیتان درخدمت شما هستیم و

مجری  : سلامت باشید

بحث در مورد سیل اخیر بین ریاست محترم اداره و مجری شروع می شود

در همین حین گوساله مرال وارد صحنه می شود و مجری می گوید مهمان ویژه ما لو رفت

گوساله مرال با تلفظ های مختلف می باشد و اسم ش را هم آقای بزمی می تواند بگوید

(بزمی : اسمش هم گلی هست )

فغانی : داستان این گوساله گوزن به این شکله ( اینم جهت استحضاربینندگان شریف مازندران) که یکی از دوستداران شکار و طبیعت یا محیط زیست به عبارتی چندی پیش طی تماس تلفنی با همکاران ما اذعان داشتند که من یک گوساله گوزنی رو پیدا کردم و مدتی است قریب به بیست روز یا یک ماه نگهداری می کنم

مجری : جدی دست شون درد نکنه

فغانی : تصمیم گرفتند این رو بیارند به ما تحویل بدهند ما هم استقبال کردیم واونوقت همکاران ما رفتند درب منزلشون

و این گوساله گوزن را گرفتند  وعلتی که یک مقدار دست آموز هست این است که مادر نداشت

مجری : بله

مادر معنوی اش آقای بزمی همکار ما

درهمین میان مجری ( آقای بزمی دعوتش کنید بیاد پیش شما )

فغانی که مسئولیت نگهداری اش علاوه بر اینکه زحمت همکاران خوبم در سمسکنده هست  پناهگاه حیات وحش سمسکنده هست ردق فقش شو حتی شیر دادنش را بیشتر جناب آقای بزمی ظاهرا برعهده دارند

مجری : جناب آقای بزمی الان چند وقتشه

بزمی : عرضم به حضور شما این پنجاه روز باید بشه

مجری : غذایش فعلا شیر

بزمی : بله  شیر محلی میریم از داخل محل تهیه می کنیم و بهش میدیم

فغانی : البته با تایید نظر دامپزشکی معتمدی  که ما داریم  و کنترل می کنند در این مرحله شیر هست و در مراحل بعدی که تصمیم بگیرد

مجری : آقای بزمی چندساله محیط بانی می کنید

بزمی : من عرضم به حضور شما یازده سال میشه درخدمت شما در محیط زیست مازندران هستم

فغانی : البته ایشون مهمان هستند از دیار خراسان بزرگ هستند

مجری دوستان پشت صحنه اذیت می کنند فکر می کنند ما یک ترسی چیزی از گوساله  داریم ولی بنده خدا کاری به من نداره

مجری برنامه در مورد سیل صحبت می کردید که مهمان ناخوانده وارد شد  و ادامه مصاحبه . سیل را با آقای فغانی انجام می دهد ....

 

در ادامه

مجری : خوب آقای بزمی بیشتر در رابطه با مرال توضیح بدهید

به هر حال چند وقته پیش شماست چجوری نگهداری می کنید و کلا وضعیت این مرال در مازندران به چه صورت هست

بزمی : عرضم به حضور شما گونه مرال گونه شاخص مازندران هست به عنوان نمادی هست در استان مازندران هر استان برای خودش نمادی دارد که نشان حیات وحش آن می باشد ومرال انتخاب شده است برای استان مازندران عرض به حضور شما هدف سازمان این بوده که جمعیت مرال را افزایش دهد و در پناهگاه حیات وحش سمسکنده  جایگاهی داریم جهت تکثیر فقط مرال تا بتوانیم بعدا اگه جوابگو بود در مناطق آزاد ما  گسترش بدهیم ورهاسازی کنیم

مجری :شما خودتون هم مازندرانی هستید

بزمی : عرضم به حضور شما بنده اهل خواف خراسان هستم  و خوشبختانه یازده سال می شه در خدمت هم استانی های مازندرانی هستم

فغانی :حالا مازندرانی شده

مجری : یعنی یازده ساله محیط بانی می کنید

از اول بدو خدمتم در مازندران بودم و با این گوزن هم تو دل طبیعت بودم و حافظشون بودم و..

مجری یک رابطه عاطفی هم باهم دارید

آقای فغانی : مادر معنوی شه

مجری : اره واقعا باخنده

مجری : انشاء الله که موفق باشید خوب صحبت های شما تمام شد

بزمی : نه اجازه بدهید

مجری : خوب بفرمایید

بزمی : این گوساله را شب وقت بی وقت شیر می دهیم حتی بارها شده  . این سیل اخیر که آمد یکی از ضرر ها شو ما دیدیم

گوساله می نشیند و مجری میگوید: حیونی  اخ خسته شد

بزمی : امدم صبح و غروب شیر میدم و در چند مرحله شیر می دیم

شیر گرفتم تو خانه برق رفت

شب می خوام بهش شیر بدیم به خانمم گفتم اول شیر رو جوش بده

ببینیم ترش شده یا نشده

مجری :بله

بزمی : شیر ترش شده بود

مجری :اخ حیف

بزمی :به صورت شیر را ریختیم بیرون رفتم داخل محل  درخانه به خانه درزدیم ساعت یازده شب

دست اخر یکی از بنده خدا گفت من به یکی قول دادم گفتم بده

گوساله ام چیزه

مجری : اره

بزمی : سهمیه گوساله رو بده به طرفت یک دوکیلو کمتر شیر بده و خوشبختانه از مردم هم که این همراهی رو با ما دارند واین سه چهار نفر که شیر ازشون می گیریم

مجری : دستشون درد نکنه

بزمی : دستشون درد نکنه واقعا دارند همراهی می کنند

مجری : بعد

فغانی : خانم کریمی

مجری : بفرمایید

فغانی این نشان می دهد که همکاران ماچه زحمتی می کشند برای نگهداریشون

مجری : مثل بچه های خودشون ازشون محافظت می کنند

فغانی : از یک طرف یک اشاره هم کردم مردم ما ، مردم شکار کشی نیستند ممکنه شکار گری داشته باشند

شکار گری درذات طبیعت هست

مجری : واقعا دلشون میاد :

فغانی : و مذمون هم نیست اما برای خودش یک ادب و آدابی باید داشته باشد یعنی در زمان خاص ، فصل خاص و در مکان خاص و قانونی  مردم ما مردم طبیعت دوستی هستند مردم ما مردم بافرهنگی هستند مردم ما مردم با شعوری هستند ما باید به اینها کمک کنیم و به اینها آموزش های لازم رو بدیم تا اونها بتوانند به ما کمک کنند و همیار ما باشند

مجری : انشاء الله

فغانی ما در خدمت شما هستیم

مجری خواهش می کنم

مجری خطاب به بزمی : این از چند وقت که شد می تواند غذاهایی به غیر از شیر بخوره و چی می خوره

بزمی : این عرضم به حضور شما بهترین خوراکی که بعد از شیر دهی دارد علوفه تازه هست

مجری : از چند ماهگی به بعد

بزمی حدود از دوماهگی به بعد

مجری همین امروز ها باید شروع کند به خوردن  یک ده بیست روز آینده

همین الان هم کم کم داره علوفه می خورد منتهی غذای کمکی هست همراهش بهش میدیم

مجری : به هر حال دست شما هم درد نکنه

توصیه پایانی اگه داریم گوش می کنیم

فغانی :توضیح می دهم خدمت شما دوستان شما تا گوساله مرال را دیدند همه هیجان زده اند

مجری : بله خیلی

فغانی :یک میگه شاخش کی در میاد یکی میگه گوشش کی در میاد

مجری  بله

فغانی : من درپایان ضمن تشکر از همکاران محترم که و جناب عالی و تمام کسانی که لطف کردن مارا پذیرفتند که از آنتن صدا و سیما بتوانیم صحبت بکنیم

مجری: خواهش می کنم محبت دارید

فغانی : یک جمله برای مردم شریف مازندران و همشهری های خوبم  بگویم که باز از زنده یاد سهراب سپهری

که می فرمایید

بیایید پرده را برداریم بگذاریم که احساس هوایی بخورد

و غریزه پی بازی برود

اون چیزی که بر سر انسان ، اون بلایی که بر سر انسان و محیط زیست میاره غریزه هست حرص اذ و طمع ، زیاده خواهی و مصرف گرایی بیش از اندازه هست امیداریم که همه بتونیم دست در دست هم بدیم و به تاصی از بزرگان علم و ادب و تاریخ و فرهنگ و کسایی که دوست دار محیط زیست بودند و به این کشور علاقه داشتند و منابع طبیعی شون

انشاء الله محیط زیست مون را حفظ کنیم

مجری :از شما خداحافظی می کنیم وخیلی زحمت کشید و خدا نگهدار وموفق باشید

مجری سرمی زنیم به اتاق فرمان و ببینیم چه برنامه ای برای ما دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد