محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی
محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی

«هوای تازه» با موضوع تفکیک زباله از مبدأ


  

سیزدهمین قسمت مجموعه «هوای تازه» با موضوع تفکیک زباله از مبدأ به عنوان بهترین راهکار حل مشکل زباله از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، «هوای تازه» مجموعه ای است درباره طبیعت و آسیب هایی که انسان ها به این سرمایه خدادادی وارد می کنند؛ در هر قسمت به بخشی از این آسیب ها در هر گوشه و کنار پرداخته می شود و سپس راه حلی برای رفع آن مشکل بیان می گردد.

در سیزدهمین قسمت که پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود، بحث تفکیک از مبدأ زباله ها مطرح می شود.

طرحی جامع به همین منظور به صورت مشترک توسط صندوق حمایت های کوچک سازمان ملل و جامعه محلی و موسسه هرمد که یک سمن مردمی است دنبال می شود و برخی روستاهای شمال کشور به عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شده اند.

به گفته علی وفایی زاده، تهیه کننده «هوای تازه»، در این قسمت فعالیت های آموزش دهندگان این طرح در روستای اسبوکلا به تصویر کشیده شده است.

وی می افزاید: هدف از این طرح، این است که از همان ابتدا رفتاری داشته باشیم که فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ به گونه ای توسعه یابد تا شاهد فجایعی همچون تخریب محیط زیست توسط زباله ها نباشیم.

تهیه کننده «هوای تازه» با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدأ تاکنون موفق بوده و بهترین و ارزان ترین راه چاره به شمار می رود خاطرنشان کرد: تفکیک زباله دارای مراحل مختلفی است؛ ابتدا باید مواد تر و خشک که زباله های تر عامل اصلی به هم ریختن محیط زیست به شمار می روند را از یکدیگر جدا کرد و سپس مرحله تبدیل زباله های تر به کمپوست فرا می رسد.

وی گفت: در این مرحله در هر خانه، واحدی برای تبدیل زباله های تر به کمپوست تشکیل می شود و سایر زباله ها مانند شیشه، کاغذ و مواد فلزی هم در سبدهای جداگانه جمع آوری می شوند و سپس به مواد فروختنی تبدیل خواهند شد که این کار نوعی درآمدزایی هم محسوب می شود.

وفایی زاده ادامه داد: تنها زباله هایی که باقی می مانند آن دسته از زباله های خطرناک مانند پوشاک بچه، مواد دارویی و باتری هایی هستند که به اتمام رسیده اند که جزو موادی به شمار می روند که شهرداری ها باید آنها را جمع آوری و به طرق مناسب دفع یا انباشت کنند.

وی افزود: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از سونامی سرطان، آن است که از پراکنده کردن زباله ها در محیط زیست جلوگیری کنیم و تفکیک از مبدأ مناسب ترین ابزار برای تحقق این امر است.

سیزدهمین قسمت «هوای تازه» ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۲۶ شهریورماه و تکرار آن ساعت ۱۱,۳۰ روز بعد از شبکه افق پخش می شو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد