محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی
محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی

جلسه سه جانبه در سازمان

 سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا از محیط بانان به عنوان حافظان مظلوم محیط زیست یاد کرد و خواستار ارتقاء وضعیت خدمتی و افزایش شانیت آن ها شد . معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مقابله جدی با صدمه زنندگان به محیط زیست نیازمند حمایت از محیط بانان است و ما در سازمان محیط زیست تلاش می کنیم که توانمندی و جایگاه اجتماعی یگان حفاظت و محیط بانان را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در جلسه مشترک با پلیس پیشگیری ناجا و ستادکل نیروهای مسلح، تنظیم و تدوین دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست را نمونه موفق تعامل سه جانبه دولت، ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح دانست و گفت: این سند، دستورالعملی مهم و مبنای خدمت به عرصه طبیعت ایران است.
وی این تعامل و همکاری را هم راستا با بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری در 17 اسفندماه سال گذشته مبنی بر حفظ محیط زیست و جرم انگاری تخریب محیط زیست، همچنین برخورد جدی و قاطع با متخلفان این حوزه دانست.
محیط بانان خط مقدم مقابله با تهدیدها و تخریب های سرمایه های بشری هستند
معاون رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری روزی در تقویم جهان به نام محیط بانان، اظهار کرد: آماری که امسال همزمان با روز جهانی محیط بان از تلاشگران این عرصه که در مقابله با قاچاق و تخلفات آسیب دیده اند منتشر شد، نشانه توجه و اهمیت جهانی به موضوع محیط زیست، تهدیدها و تخریب های سرمایه های بشری، همچنین وظیفه خطیر محیط بانان در خط مقدم مقابله با این تهدیدها و تخریب هاست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت گام برداشتن در مسیر آموزش تخصصی و آماده سازی کامل نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در کنار آموزش های مختلف برای محیط بانان، تجهیز امکانات و دانش فنی روز محیط بانان از ملزومات حفاظت بهتر و کیفی تر از محیط زیست کشور است.
مقابله با جرایم زیست محیطی یکی از شاخص های ارزیابی کارآمدی و مسئولیت پذیری دولت ها در جهان
ابتکار با یادآوری این مهم که یکی از سه محور اصلی مطروحه در اجلاس سال گذشته وزاری محیط زیست جهان به موضوع تجارت غیرقانونی و تخلفات حوزه شکار و صید اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از شاخص های ارزیابی کارآمدی و مسئولیت پذیری دولت ها در حوزه محیط زیست، مقابله با جرایم زیست محیطی در حوزه طبیعت و حیات وحش است.
وی جنجال رسانه ای و اجتماعی اخیر در خصوص شکار نوعی از گونه نادر شیر در زیمباوه توسط دندانپزشک آمریکایی که منجر به درخواست استرداد دولت زیمباوه برای پزشک آمریکایی، همچنین اعلام چهار شرکت هواپیمایی بزرگ دنیا برای عدم حمل قانونی و غیرقانونی لاشه حیوانات عظیم جثه را نمونه ای از افزایش مطالبات جهانی در حوزه محیط زیست و حیات وحش برشمرد و افزود: متاسفانه ایران نیز با چالش گستردگی تخلفات در این حوزه مواجه است که حل آن نیاز به تقویت تعاملات دستگاه های مختلف به ویژه ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح با سازمان حفاظت محیط زیست دارد.
معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به همکاری مثبت ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح در برگزاری مانورهای مقابله با آتش سوزی جنگل ها، همچنین اطفاء حریق های جنگلی داشت و خاطرنشان کرد: یکی از وجوه این تعاملات سازنده، امضای تفاهم نامه همکاری با نیروی هوایی به منظور پشتیبانی هوایی در آتش سوزی جنگل هاست.
تلاش ویژه برای ارتقاء جایگاه اجتماعی و توانمندی محیط بانان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزایش و ارتقاء توانمندی و جایگاه اجتماعی یگان حفاظت محیط زیست و محیط بانان را از اولویت های کاری خود و مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و اظهار کرد: یکی از مهم ترین اهداف همکاری محیط زیست، ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح؛ ارتقاء جایگاه، توانمندی، انضباط، سلامت اداری و آموزش تخصصی محیط بانان است.
ابتکاردریافت لوح تقدیر و نشان از رئیس جمهور توسط یکی از محیط بانان برای نخستین بار، به عنوان کارمند نمونه کشوری در جشنواره شهید رجایی سال گذشته را از جمله اقدامات برای جایگاه اجتماعی آنان دانست و گفت: اعطای درجات محیط بانی و تدوین ساختار در این حوزه از دیگر اقدامات مهم طی مدت دو ساله اخیر بوده است.
وی از افزایش سهمیه سربازان محیط زیست تقدیر کرد و خواستار افزایش بیشتر این سهمیه به منظور جبران کمبود منابع انسانی برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران و مقابله با تخلفات در این حوزه شد.
دستور ویژه ابتکار برای رفع مشکلات و چالش های محیط بانان
سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص ارتقاء جایگاه محیط بانان طی دوره مدیریت جدید این سازمان، گفت: دستور ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر شناسایی آسیب های این حوزه و حل مسائل و چالش های موجود، منجر به اقدامات متعدد برای محیط بانان کشور از جمله تبدیل وضعیت قردادی به پیمانی 460 نفر از محیط بانان، برگزاری دوره فراگیر آموزش های تخصصی، پیگیری افزایش سختی کار در دو مرحله که در مرحله نخست از 900 به 1000 امتیاز و سپس در مرحله دوم با مصوبه هیات وزیران از 1000 به 3000 امتیاز رسید، شد.
معاون سازمان محیط زیست پرداخت حق الکشف معوقه محیط بانان، حل مشکلات قضایی تعدادی از محیط بانان و تجهیز امکانات مورد نیاز برای فعالیت بهتر را از دیگر اقدامات مهم برای ارتقاء جایگاه محیط بانان و رفع مشکلات آن ها برشمرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص تدوین و تنظیم دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس پیشگیری ناجا و ستادکل نیروهای مسلح پرداخت.
قرابت شغلی پلیس و محیط بانان /درخواست ناجا برای ارتقای وضعیت خدمتی محیط بانان
در جلسه مشترک با سازمان محیط زیست و ستاد کل نیروهای مسلح خواستار ارتقای وضعیت خدمتی و افزایش شانیت محیط بانان یگان حفاظت از سازمان محیط زیست شد.
سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا از محیط بانان به عنوان حافظان مظلوم محیط زیست یاد کرد و خواستار ارتقاء وضعیت خدمتی و افزایش شانیت آن ها شد .
وی در ادامه گفت: در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که از جمله می توان به دستورالعمل یگان حفاظت از محیط زیست اشاره کرد که این دستور العمل کار مشترک و بسیار خوبی در جهت تعالی و ارتقای شان محیط بانان می باشد .
این مقام انتظامی ادامه داد: این دستورالعمل تلفیق نظرات سازمان محیط زیست و ستاد کل نیروهای مسلح است و اجرای آن می تواند به اهداف سازمان محیط زیست که حفاظت و صیانت از عرصه های زیست محیطی است، کمک کند .
وی افزود : این دستور العمل نقطه عطف و شروع یک کار جدید و خوب است و آن را می توان الگوی مناسبی از کار مشترک خوب و محصول تعامل سازنده دانست .
این مقام ارشد انتظامی قرابت شغلی پلیس و محیط بانان را بسیار نزدیک دانست و گفت : وظیفه پلیس دیدبانی جامعه و وظیفه محیط بان دیدبانی محیط زیست جامعه می باشد به همین لحاظ مجموعه پلیس پیشگیری ناجا تمام توان خود را برای حمایت از این یگان و محیط بانان انجام خواهد داد تا محیط زیست در جغرافیای ایران اسلامی به بهترین وجه برای مردم عزیز و آیندگان حفظ شود.
رویکرد تعاملی ستاد کل نیروهای مسلح با دستگاه های اجرایی
سردار زارعی مسئول دفتر یگان های ستاد کل نیروهای مسلح نیز هدف ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کشور و ناجا را اجرای قانون و فرامین مقام معظم رهبری دانست و گفت: در همین راستا، رویکرد ستاد کل نیروهای مسلح، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح است.
وی گفت: نمونه این رویکرد تهیه و تنظیم دستورالعمل یگان حفاظت سازمان محیط زیست است که در پروسه طولانی با تلاش زیاد و هماهنگی و تعامل این سه سازمان تهیه شده است .
سردار زارعی خاطرنشان کرد: در سازمان محیط زیست و حفاظت از عرصه های زیست محیطی و مقابله با جرائم زیست محیطی، نوک پیکان سازمان حفاظت از محیط زیست یگان حفاظت و محیط بانان است که باید برای کارآمدی آنان وضعیت خدمتی و شرایط بهتری ایجاد شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد