محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی
محیط زیست ماندگار

محیط زیست ماندگار

مطالب زیست محیطی و نظرات شخصی

برای رویت هلال ماه رمضان

وی اظهار کرد: انجام استهلال در همه ماه های قمری به دلیل مناسبت های مختلف از جمله روز عرفه، میلادها و وفات ها ضروری است تا این مراسم در زمان درست انجام گیرد.آمادگی 34 گروه در استانهای سه گانه خراسان

مشهد – ایرنا – رئیس ستاد استهلال استان های سه گانه خراسان گفت: 34 گروه متشکل از کارشناسان رسمی و مجرب آماده گزارش گیری از رویت هلال ماه مبارک رمضان در سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند.

حجت الاسلام ابراهیم معادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 30 گروه از کارشناسان شیعه و چهار گروه از اهل سنت مربوط به شهرستان های تربت جام، جرگلان، خواف و سده هستند.

وی بیان کرد: پیش بینی ها از سوی منجمین بر این اساس است که روز پنجشنبه هفته جاری اول ماه مبارک رمضان است و امشب در آسمان استان های خراسان هلال ماه به مدت 35 دقیقه قابل رویت خواهد بود.

وی اظهار کرد: رویت هلال ماه رمضان با چشم در مشهد در صورتی خواهد بود که افق خوب و عاری از گرد و غبار باشد و هر چه از طبس به سمت جنوب کشور پیش رویم رویت هلال آسان تر و هر چه به سمت شمال حرکت کنیم رویت هلال دشوارتر خواهد بود.

رئیس ستاد استهلال استانهای سه گانه خراسان با بیان اینکه فرسایش زمین رصد هلال ماه را در افق بسیار دشوار کرده است، افزود: فرسایش زمین و خشکسالی های متولی باعث شناور شدن ذرات از زمین در آسمان شده که قطر ضخیمی را تشکیل داده اند و در زمان غروب خورشید با وجود غبار نگاه کردن به افق چشم را اذیت می کند و بدون تلسکوپ دیدن آن براحتی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام معادی بیان کرد: هر چه از شمال خراسان به سمت جنوب حرکت کنیم تا نهبندان و سه راهی زابل که در حوزه مسوولیت این ستاد است، ذرات شناور در افق بیشتر می شود لذا در همه نقاط سه استان خراسان قابلیت رصد هلال ماه وجود دارد اما افق ها متفاوت بوده و نورانیت هلال را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه استهلال هلال ماه در اول همه ماه های قمری توسط گروه های متخصص در سراسر کشور انجام می گیرد و گزارش آن به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود، افزود: اینکه تنها رویت هلال ماه های شوال و رمضان در رسانه ها اعلام می شود دلیلی بر عدم انجام استهلال در دیگر ماه های قمری نیست.

وی اظهار کرد: انجام استهلال در همه ماه های قمری به دلیل مناسبت های مختلف از جمله روز عرفه، میلادها و وفات ها ضروری است تا این مراسم در زمان درست انجام گیرد.

رئیس ستاد استهلال استان های سه گانه خراسان درباره علت دیر اعلام شدن رویت هلال ماه رمضان یا شوال گفت: اختلاف افق بین شرق تا غرب کشور بیش از یک ساعت است لذا تا زمانی که همه گروه های استهلال گزارشات خود را از زمان غروب خورشید و رویت هلال به تهران و دفتر مقام معظم رهبری ارسال کنند و نتیجه این گزارشات اعلام شود چند ساعت طول می کشد.

150 گروه رصدگر برای رؤیت هلال ماه در ستاد استهلال دفتر رهبری مشغول انجام وظیفه هستند که هم از نظر کمی و هم از نظر علمی، با کشورهای دیگر مانند عربستان صعودی که در آن هفت گروه برای رصد اقدام می کنند، قابل مقایسه نیست.

این 150 گروه ورزیده، به تلسکوپ و دوربین های دوچشمی مجهز می شوند و برای رؤیت هلال ماه، در سخت ترین نقاط کشور از قله برخی کوه ها گرفته تا بالای ابرها (در رصد با هوپیما) مشغول رصد می شوند.

آنان در لحظاتی که ملت ایران منتظر اعلام زمان عید فطر یا آغاز ماه مبارک رمضان هستند، خطرات را به جان می خرند و در مناطق صعب العبور به استهلال مشغولند؛ با رصدهایی هدفمند و علمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد